Content marketing

Geplaatst: 07-11-11

 

Onlangs werd ik uitgenodigd om deel te nemen aan een rondetafelgesprek over content marketing. Aan die uitnodiging heb ik graag gehoor gegeven, want het onderwerp spreekt mij bijzonder aan. Sterker: het is een onderwerp waar we als uitgevers praktisch dag en nacht over nadenken in deze tijd van opperste verwarring en onzekerheid.

Voor degenen die het begrip ‘content marketing’ wat vaag vinden: je kunt het ook informatiemarketing noemen: ervoor zorgen dat relevante informatie via het juiste kanaal bij de juiste doelgroep terecht komt. Dat is bij uitstek en van oudsher de functie van een uitgever, die met zijn boeken en tijdschriften een bijna onaantastbare monopoliepositie innam.

Maar helaas voor de uitgever: die tijd is voorbij. We hebben e-books, websites, e-nieuwsbrieven, sociale media en ik weet niet wat meer, waarmee bedrijven hun doelgroepen rechtstreeks kunnen benaderen en informatie verschaffen. Ja, het lijkt er wel eens op dat de balans voor de uitgevers naar de verkeerde kant is doorgeslagen. Hun traditionele producten worden door veel marketeers uit de communicatiemix geknikkerd.

 

Ten onrechte vind ik, want boeken en tijdschriften zijn nog steeds fantastische producten om deel te laten uitmaken van een content marketingstrategie. Er is nu eenmaal nog heel veel informatie die niet in 140 twittertekens, een blog van 300 woorden of een webpagina kan worden verspreid. Daar komt nog iets bij: er is nog een forse groep van vijftigers – die vaak op sleutelposities zitten – die veel waarde hechten aan de informatie die via de traditionele uitgeefproducten wordt verspreid. Voor deze doelgroep zijn het tijdschrift en boek het juiste kanaal.

Natuurlijk, deze generatie zal ooit met pensioen gaan en hun werkplekken zullen worden ingenomen door jonge mensen die nauwelijks langer dan 5 minuten achter elkaar geconcentreerd een tekst tot zich kunnen nemen. Maar dat duurt nog 10 tot 15 jaar. Tot die tijd hebben boeken en tijdschriften nog bestaansrecht in de content marketingmix.

 

Zolang hebben uitgevers echter niet om nieuwe business- en verdienmodellen te ontwikkelen. Zij zullen immers ook jongere generaties moeten bedienen. Met relevante informatie en via het juiste kanaal. Een geweldige uitdaging.

 

pasfoto Cok de Zwart Auteur:
Cok de Zwart
Wilt u reageren op deze blog: info@uitgeverijtiem.nl
Wekelijks verschijnt er een nieuwe blog.
All that blogs

IK GA NOOIT MEER BIJ SHELL TANKEN

Leo Klaver | Geplaatst: 07-09-14

Fraude met slimme energiemeters?

Leo Klaver | Geplaatst: 17-05-14

Wat fijn dat er Cybercriminelen zijn.

Leo Klaver | Geplaatst: 07-04-13

Globalisering, wat een narigheid

Leo Klaver | Geplaatst: 05-02-13

Digitaal heb je niets in handen

Leo Klaver | Geplaatst: 03-09-12

bol.com: een digitale vuilnisbelt

Cok de Zwart | Geplaatst: 25-07-12

Code Rood

Cok de Zwart | Geplaatst: 05-07-12

Syndroom van Klaver

Leo Klaver | Geplaatst: 12-06-12

Is er iets aan de hand met Citrix Nederland?

Leo Klaver | Geplaatst: 31-05-12

Sick Computer Syndrome

Leo Klaver | Geplaatst: 04-04-12

De wakkermaak-app

Leo Klaver | Geplaatst: 27-03-12

Tijd en coaches van het ijs, graag

Leo Klaver | Geplaatst: 20-02-12

Matrixborden op de Bonkevaart. Bah!

Leo Klaver | Geplaatst: 09-02-12

Trends, Big Data en de Maya's

Cok de Zwart | Geplaatst: 25-01-12

Behoudende jongeren

Cok de Zwart | Geplaatst: 05-01-12

Mannelijk of vrouwelijk

Leo Klaver | Geplaatst: 02-12-11

Content marketing

Cok de Zwart | Geplaatst: 07-11-11

Het hypotheekrenteprobleem opgelost

Leo Klaver | Geplaatst: 05-11-11

Vereniging tot behoud van Boekwinkels

Cok de Zwart | Geplaatst: 02-11-11

Mislukt experiment?

Leo Klaver | Geplaatst: 24-08-11

Nederlands raakt uit de gratie

Leo Klaver | Geplaatst: 04-07-11

Agileren

Leo Klaver | Geplaatst: 16-06-11

De Kunst van Het Nieuwe Werken

Cok de Zwart | Geplaatst: 02-06-11

Oei, ik tril

Leo Klaver | Geplaatst: 27-04-11

D's en t's

Cok de Zwart | Geplaatst: 15-04-11

Cybervasten

Leo Klaver | Geplaatst: 15-06-10