bol.com: een digitale vuilnisbelt

Geplaatst: 25-07-12

Wat is er van bol.com geworden nadat Ahold het heeft overgenomen? Wie een blik op de site werpt, ziet dat het een digitale vuilnisbelt is geworden. Je kunt er van alles kopen, van games tot kinderwagens en o, ja ook nog boeken. Was bol.com ooit een sterk merk dat je direct associeerde met boeken en de verkoop daarvan, dat merk is er niet meer. Boeken raken steeds meer naar de achtergrond. De vraag is of uitgevers daar blij mee zijn. Wellicht is het tijd om een nieuwe bol.com voor weer alleen boeken in het leven te roepen. Een kans?

 

bol.com is met zijn kinderwagens en spullen om te koken en te tafelen een organisatie geworden die distributie als kernactiviteit heeft. Daar is verder weinig mis mee, maar waarom zou je een product als Coming Kids Sinza box bij bol.com kopen voor 285 euro als het bij babyhuys.nl staat geprijsd voor 279 euro? Wat is dan de toegevoegde waarde nog van bol.com?

 

Ahold kocht bol.com dit jaar voor 350 miljoen euro van Cyrte Investments. Het deed deze overname om te groeien door sterkere klantenbinding, verbreding van het aanbod en uitbreiding van de geografische positie. Zo stond het tenminste in het persbericht. Werkt de nieuwe bol.com aan een sterkere klantenbinding met Ahold? Ik kan het niet zien. Ik ga echt niet vaker naar een A-winkel voor mijn boodschappen en mijn winkelwagen zit echt niet voller. Ook koop ik niet meer dan vroeger via bol.com. Integendeel, zou ik haast zeggen. Is er sprake van verbreding van het aanbod? Ja, maar alles wat bol.com biedt, kun je ook elders - en vaak goedkoper - bestellen. Uitbreiding van de geografische positie? Ik snap niet eens wat ze daarmee bedoelen.

 

Het lijkt erop dat Cyrte de boel heeft verkocht op het hoogtepunt van de markt, zoals ze meestal doen. Daar is verder ook niets mis mee. Probleem is dan nu natuurlijk wel dat het daarna eigenlijk alleen maar bergafwaarts kan gaan. En dat lijkt nu te gebeuren. Een sterk merk is bol.com al niet meer. Wie de literatuur van nu mag geloven, is dat ongeveer het belangrijkste wat je in deze tijd van steeds hogere online-verkopen nodig hebt.

En dan hebben we het nog niet gehad over de op handen zijnde komst van Amazone naar Nederland. Dat is een partij die vele malen groter en sterker is dan bol.com en zijn zaakjes goed voor elkaar heeft.

 

Laat ik hier ook eens een voorspelling doen: bol.com is over twee jaar niet meer dan een zeer marginale speler, als het bedrijf er überhaupt nog is. Denkt u nu ook aan Hyves.nl? Ook zo’n bedrijf dat door het hoger management - in dit geval van de Telegraaf - is aangekocht op het toppunt van de markt. Gisteren hoorde ik een vriendinnetje van mijn dochter zeggen: ‘Dat Hyves, dat moet ik er nu echt vanaf gooien’.

 

pasfoto Leo Klaver Auteur:
Leo Klaver
Wilt u reageren op deze blog: info@uitgeverijtiem.nl
Wekelijks verschijnt er een nieuwe blog.
bol.com: een digitale vuilnisbelt
All that blogs

IK GA NOOIT MEER BIJ SHELL TANKEN

Leo Klaver | Geplaatst: 07-09-14

Fraude met slimme energiemeters?

Leo Klaver | Geplaatst: 17-05-14

Wat fijn dat er Cybercriminelen zijn.

Leo Klaver | Geplaatst: 07-04-13

Globalisering, wat een narigheid

Leo Klaver | Geplaatst: 05-02-13

Digitaal heb je niets in handen

Leo Klaver | Geplaatst: 03-09-12

bol.com: een digitale vuilnisbelt

Cok de Zwart | Geplaatst: 25-07-12

Code Rood

Cok de Zwart | Geplaatst: 05-07-12

Syndroom van Klaver

Leo Klaver | Geplaatst: 12-06-12

Is er iets aan de hand met Citrix Nederland?

Leo Klaver | Geplaatst: 31-05-12

Sick Computer Syndrome

Leo Klaver | Geplaatst: 04-04-12

De wakkermaak-app

Leo Klaver | Geplaatst: 27-03-12

Tijd en coaches van het ijs, graag

Leo Klaver | Geplaatst: 20-02-12

Matrixborden op de Bonkevaart. Bah!

Leo Klaver | Geplaatst: 09-02-12

Trends, Big Data en de Maya's

Cok de Zwart | Geplaatst: 25-01-12

Behoudende jongeren

Cok de Zwart | Geplaatst: 05-01-12

Mannelijk of vrouwelijk

Leo Klaver | Geplaatst: 02-12-11

Content marketing

Cok de Zwart | Geplaatst: 07-11-11

Het hypotheekrenteprobleem opgelost

Leo Klaver | Geplaatst: 05-11-11

Vereniging tot behoud van Boekwinkels

Cok de Zwart | Geplaatst: 02-11-11

Mislukt experiment?

Leo Klaver | Geplaatst: 24-08-11

Nederlands raakt uit de gratie

Leo Klaver | Geplaatst: 04-07-11

Agileren

Leo Klaver | Geplaatst: 16-06-11

De Kunst van Het Nieuwe Werken

Cok de Zwart | Geplaatst: 02-06-11

Oei, ik tril

Leo Klaver | Geplaatst: 27-04-11

D's en t's

Cok de Zwart | Geplaatst: 15-04-11

Cybervasten

Leo Klaver | Geplaatst: 15-06-10